Heb jij een eigen bedrijf met een eigen product en/of dienst? Dan wil je deze natuurlijk op een bepaalde manier vermarkten. Dit kan op allerlei verschillende manieren. 'Marketing' is een erg breed begrip. Een begrip waarmee je alle kanten op kan gaan. Het is hierin belangrijk dat je kijkt naar welke vorm van marketing bij jouw product en/of dienst past. Dit is daarnaast ook nog eens afhankelijk van je doelgroep. Wanneer je doelgroep zich op een bepaald kanaal bevindt dan is het slim om hierop in te spelen door content te creëren die past bij dat kanaal. In dit artikel geven we allerlei verschillende soorten tips die je kunnen helpen bij het maken van een keuze welke marketing jij moet gaan gebruiken.
Begin bij je doelgroep
Het is belangrijk om er eerst achter te komen wie je doelgroep is. Waar wordt jouw doelgroep warm van en waar zijn ze gevoelig voor. Vervolgens wil je kijken waarmee jij jouw doelgroep helpt. Welke problemen lost het op? Wanneer je dit in kaart hebt kan je verder naar het soort marketing dat je wilt gaan uitvoeren.
Traditionele offline marketing
Je kan natuurlijk kiezen voor traditionele marketing. Denk bijvoorbeeld aan marketing via billboards langs de weg, in bladen of via de radio. Dit is marketing wat veel wordt ingezet door grote merken. Hiermee bereik je een groot publiek maar kan je (in tegenstelling tot online marketing) niet goed meten wat het nou precies oplevert. Natuurlijk weet je wel dat het naamsbekendheid oplevert en dat wanneer je adverteert op een specifieke radiozender dat je waarschijnlijk herkent wordt door je doelgroep. Toch is het lastig om te meten wat het specifiek oplevert. Offline marketing kan goed gebruikt worden in de awareness fase. Men hoort van je en raakt bekend met bijvoorbeeld je product/dienst en de naam van je bedrijf.
Videomarketing
Videomarketing wordt tegenwoordig veel ingezet in combinatie met online marketing. Het kan namelijk allerlei verschillende manieren worden ingezet natuurlijk en daarnaast zijn er allerlei verschillende vormen van videomarketing. Een animatie laten maken is bijvoorbeeld een prachtig voorbeeld wanneer je wilt opvallen als bedrijf tussen je concurrentie. Daarnaast kan je natuurlijk ook kiezen voor een 'normale' video. Een promotiefilm laten maken is een slim idee wanneer je meer bekendheid wilt creëren.
Online marketing
Wanneer je inzet op online marketing kan je bijvoorbeeld kiezen voor advertenties in de zoekmachine, advertenties op social media of voor zoekmachine optimalisatie. Hier gaat het voornamelijk om het gevonden worden in de zoekmachine op bepaalde zoekwoorden.