Er wordt weleens gesproken over de ‘rat race’. Hiermee wordt aangeduid dat we allemaal vastzitten in ons drukke werk en competitieve drang om meer geld te verdienen. Het komt erop neer dat we vaak hard werken bij banen die we eigenlijk niet zo leuk vinden zodat we een lifestyle kunnen kopen die we vooral willen omdat de maatschappij ons druk oplegt. Of het kan erop duiden dat je simpelweg vastzit in een sleur van werk en een druk leven. Natuurlijk is er niks mis met een druk leven maar tegelijkertijd wil je niet constant gestrest zijn. Je wilt rust in je hoofd en genieten van je dagelijks leven. Daarom bespreken we in dit artikel hoe je meer rust en geluk in je leven creëert ondanks de drukte van het dagelijks leven.

Kort meditatie moment

Een goede eerste tip is om kort elke dag even te mediteren. Het wordt steeds duidelijker hoe gezond dagelijkse meditatie is. Het is natuurlijk van oudsher een oosterse gewoonte maar meditatie is ontzettend gezond, steeds meer westerse onderzoeken wijzen dit ook uit. Daarom raden we aan om te beginnen met mediteren. Veel mensen denken dat mediteren ontzettend ingewikkeld is maar dit is helemaal niet waar. Je kunt simpelweg stil gaan zitten op de grond of op een stoel, met je ogen open of dicht. De focus tijdens de meditatie moet liggen op iets externs, je ademhaling, een kaars of de geluiden om je heen. Probeer volledig te focussen op dit externe ding en de gedachten in je hoofd stilte toe te roepen. Je kunt al heel goed beginnen met slechts twintig minuten per dag.

Ontdek je spirituele kant

Ook als je helemaal geen specifieke religie aanhangt dan is het heel goed mogelijk om een meer spirituele kant in je leven in te brengen. Een van de beste manieren waarop je dit doet is door verschillende spirituele leerwegen te ontdekken. Je kunt verschillende dingen uitproberen, bijvoorbeeld naar een spiritueel retreat gaan of met mediums online te praten.

Focus op het nu

De doelstelling van meditatie is om volledig op het nu en hier te focussen. Onze hersenen hebben constante gedachtestromen waarmee we ons meestal in de toekomst of in het verleden bevinden. Maar zorgen over de toekomst zijn niet echt. Het enige wat echt is, is het hier en nu. Probeer dagelijks momenten te vinden waar je jezelf opnieuw focust op het hier en nu. Op deze manier train je jezelf om minder te piekeren.